Samochody

EUROFOT rozpoczyna testy systemów bezpieczeństwa drogowego

EUROFOT rozpoczyna testy systemów bezpieczeństwa drogowego
Bezpieczeństwo drogowe zajmuje ważne miejsce wśród priorytetów UE, więc naukowcy podejmują wyzwanie opracowania innowacyjnych technologii pokładowych na potrzeby branży oraz użytkowników. W ramach projektu EUROFOT

Bezpieczeństwo drogowe zajmuje ważne miejsce wśród priorytetów UE, więc naukowcy podejmują wyzwanie opracowania innowacyjnych technologii pokładowych na potrzeby branży oraz użytkowników. W ramach projektu EUROFOT (Europejski test operacyjny w terenie aktywnych funkcji zabezpieczeń w pojazdach), dofinansowanego z tematu „Technologie informacyjne i komunikacyjne” (TIK) Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE na łączną kwotę niemal 14 mln EUR, prowadzone są prace nad przygotowaniem i koordynowaniem testów w terenie nowych inteligentnych systemów w pojazdach w celu poprawy jakości ruchu drogowego w Europie.

1228351_old_truckKonsorcjum EUROFOT, w którego skład wchodzi 28 członków ze środowiska akademickiego i przemysłowego, przeprowadzi naukowy test i ocenę wpływu 8 zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy na bezpieczeństwo, sprawność i komfort jazdy. Dokładniej, partnerzy przetestują boczne i podłużne systemy sterownicze, które ostrzegają kierowcę przed możliwymi bocznymi i czołowymi kolizjami. Partnerzy zauważyli, że inne zaawansowane systemy pokładowe, takie jak system ostrzegania o prędkości na zakręcie (ang. curve speed warning), system optymalizacji wykorzystania paliwa (ang. fuel efficiency adviser) czy system interakcji człowiek-maszyna z systemami nawigacji (ang. human machine interaction with navigation systems), również zostaną z czasem ocenione.

Począwszy od 2010 r., przez okres około roku, ponad 1.500 pojazdów różnych marek europejskich, wyposażonych w inteligentne systemy pokładowe, będzie poruszać się po drogach Europy, aby zebrać niezbędne informacje. Ośrodki testowe zlokalizowane będą w Gothenburgu (Szwecja), Turynie (Włochy), Paryżu (Francja) oraz w następujących miastach niemieckich: Monachium, Wolfsburg, Aachen-Kolonia, Sindelfingen i Ingolstadt.

„To pierwszy tego typu, zakrojony na wielką skalę, test operacyjny w terenie, który jest przeprowadzany z udziałem różnych marek w Europie” – stwierdza Aria Etemad, koordynator projektu EUROFOT.

Ze swej strony Maxime Flament z ERTICO-ITS Europe powiedział: „Dealerzy i posiadacze flot samochodów w całej Europie prowadzą obecnie nabór kierowców, którzy wezmą udział w tym eksperymencie.” Dr Flament, odpowiedzialny za koordynację różnych centrów motoryzacyjnych, dodaje: „Jednocześnie operacyjne centra samochodowe przygotowują się, by przysposobić każdy pojazd do rocznego procesu gromadzenia zaawansowanych danych.”

A to już wiesz?  mobile.eu podsumowuje rok na rynku polskim

Partnerzy stwierdzili, że projekt pozwoli pogłębić wiedzę i dostarczy wskazówek opartych na danych naukowych na temat realnych korzyści, jakie przynoszą inteligentne systemy pokładowe, które są aktualnie dostępne na rynku. Wyniki testów w terenie przyczynią się również do podejmowania lepszych i bardziej przemyślanych decyzji – dodają.

Pod koniec września, podczas światowego kongresu nt. inteligentnych systemów transportu w Sztokholmie, Szwecja, naukowcy biorący udział w projekcie EUROFOT zaprezentowali konkretne plany i wykorzystaną metodologię.

Wśród przedsiębiorstw uczestniczących w projekcie EUROFOT należy wymienić szwedzkie Volvo Cars i Volvo Trucks, włoskiego Fiata oraz niemieckie firmy: Volkswagen, BMW, MAN i Audi. Organizacja non-profit CEESAR (Francja) również bierze udział w pracach.

Volvo Cars na przykład dostarczy 100 samochodów Volvo V70 i XC70 wyposażonych w technologię, która monitoruje zachowanie kierowcy.

„To pomoże nam lepiej zrozumieć interakcję między kierowcą, samochodem a środowiskiem ruchu drogowego. Interfejs między człowiekiem a maszyną (HMI) jest jednym z naszych kluczowych obszarów badawczych” – mówi Jan Ivarsson, Kierownik ds. Strategii Bezpieczeństwa w Volvo Cars. „Wszystkie instrumenty i funkcje muszą być łatwe do zrozumienia i proste w użyciu. To ważne, aby nowa technologia informacyjno-wspomagająca w naszych samochodach była projektowana i koordynowana w odpowiedni sposób. Informacja musi pomagać kierowcy bez odwracania jego uwagi.”

Więcej informacji:

EUROFOT:
http://www.eurofot-ip.eu/

Teksty pokrewne: 30895, 31165, 31279

Kategoria: Projekty
Źródło danych: Volvo Group; EUROFOT; ERTICO-ITS
Referencje dokumentu: Na podstawie informacji uzyskanych od Volvo Group, EUROFOT, ERTICO-ITS
Indeks tematyczny: Technologie informacyjne i komunikacyjne ; Bezpieczenstwo; Inne technologie; Transport

RCN: 31367

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy