Poranna kawa to dla wielu z nas skuteczny możliwość na wzmocnienie

„Mała czarna” dla aktywnych

Do 2004 roku uznawana przez Światową Agencję Antydopingową jako sposób zakazany, obecnie jest powszechnie używana przez wyczynowców. Kofeina, bo o niej mowa, jest odczuwana jako sam z najskuteczniejszych naturalnych specyfików pobudzających. Czy „mała czarna” równie intensywnie kiedy na profesjonalistów działa na systemy sportowców-amatorów?

Poranna filiżanka kawy to dla wielu z nas dobry droga na pobudzenie oraz zwiększenie koncentracji. Blokując receptory adenozyny, odpowiedzialne za uczucie senności i zmęczenia, stymuluje system do prac energii. Jak wynika z najnowocześniejszych badań, właściwości te, obok pozytywnego wpływu na pozycję intelektualną, znajdują zastosowanie także w sukcesu aktywności fizycznej. Zwiększenie przepływu krwi do mięśni i serca ma miejsce szczególnie w sukcesu wysiłku wytrzymałościowego. W który sposób kofeina działa na kondycja swego systemu?

Naturalny doping
W sukcesu osób prowadzących sport regularnie, kluczową kwestią w prawidłowym funkcjonowaniu gospodarki energetycznej systemu jest krótkie odbudowanie pomiędzy treningami zasobów glikogenu. Kofeina wszyscy w niniejszej spraw podwójną funkcję.

Powodując wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych, działa na oszczędzanie glikogenu zawartego w mięśniach. Przyjmowana bezpośrednio przed przystąpieniem prace, zwiększa i poziom glukozy, z której istnieje on syntezowany. – Kofeina dostarczana
w ról kawy wchłaniana jest mocno szybko. W sukcesu długotrwałej aktywności odczuwalne efekty uzyskamy, pijąc kawę ok. 15-20 minut przed treningiem. Przy krótszym wysiłku etap ten ulega wydłużeniu do 45 minut – tłumaczy Joanna Sobyra, ekspert Segafredo Zanetti. – Powinniśmy ale mieć, że kupując dawkę kofeiny należy zadbać o regularne i prawidłowe nawadnianie organizmu niwelujące skutki moczopędnego działania napoju – dodaje.

Skok adrenaliny na żądanie
Przyjęcie dawki ok. 5 mg kofeiny na kilogram wagi ciała powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych i zwiększenie stężenia adrenaliny we natury. Traktuje wtedy niesamowite stanowisko w sukcesu aktywności wymagających wielkiej sile oraz odporności organizmu, takich jak maraton lub wyścig rowerowy. Kofeina, działając na układ nerwowy, zwiększa również wydolność organizmu i motywację do dalszego wysiłku. W rezultacie poprawia refleks i wyostrza koncentrację.

Określając się na włączenie kawy do diety przy jednoczesnej aktywności fizycznej, powinniśmy wziąć pod opiekę ogólny stan zdrowia. Dla organizmów osób borykających się z nadciśnieniem, połączenie kofeiny i wielkiego wysiłku może stanowić zbyt wielkie obciążenie.

Zakwasom mówimy stanowcze „nie!”
Zespół opóźnionego bólu mięśniowego, zwany popularnie „zakwasami” to jedyne z największych utrapień, z którym zmierzyć się muszą początkujący amatorzy sportu. To teraz nieprzyjemna bolesność, tłumaczona powstaniem mikrourazów w całości włókien jest fundamentalnym powodem, dla którego występujemy treningi już po paru dniach. Jak pokazują badacze z amerykańskiego University of Georgia, kofeina pomaga zaradzić też tego gatunku problemom. Odczuwalna bolesność mięśni u osób, którym przed wielkim wysiłkiem zaaplikowano tabletki z kofeiną, stanowiła o 46% niższa niż w sukcesu grupy kontrolnej. Efekt przedstawia się blokowaniem adenozyny, odpowiedzialnej za aktywowanie receptorów bólu w reakcji na mikrouszkodzenia. By otrzymać taki produkt, wystarczy zażyć dawkę kofeiny wprowadzoną w dwóch filiżankach espresso.

Aktywność + dieta = przypadek
Mała czarna to ponad drink z największych naturalnych składników wspomagających odchudzanie. – Osobom zakładającym swą wiosenną grę z kilogramami, obok regularnej aktywności fizycznej, zalecane jest picie espresso. Działa ona dokuczanie i obniża ochotę na skorzystanie po słodkie przekąski – tłumaczy Joanna Sobyra z Segafredo Zanetti. – Wartość kaloryczna klasycznego espresso jest słaba
– ok. 2 kcal na 100 ml, a wprowadzona w nim kofeina wspomaga proces termogenezy. Właśnie dzięki tym częściom kawy, pijący ją po posiłkach Włosi są niscy i trzyma energii – dodaje. Powinniśmy jednak uważać, aby nie zawyżać kaloryczności napoju poprzez dodawanie tłustego mleka czy słodkich dodatków, takich jak syropy smakowe, bita śmietana czy czekolada.

Authors
Top